نمایندگی
شهرها
پشتیبانی
محصولات
فروش
محصولات
کتابخانه مذهبی
قرآن کریم (متن کامل، ترجمه، قرائت و ...)
 
نظرسنجی
سوالی برای نظر سنجی وجود ندارد
نظرات سایرین  |  آرشیو نظرسنجی
ازدواج فاميلي!
توصیه های تربیتی / ازدواج / ازدواج فاميلي!

ازدواج فامیلی!

مقدمه:

بسیاری از اندیشمندان عقیده دارند كه ازدواج با خویشان نزدیك، از قبیل دختر عمو و پسر عمو و دختر عمه و... صلاح نیست؛ حتی گاهی آن را ممنوع می كنند. این دانشمندان می گویند: عیب بزرگ در ازدواج های فامیلی، احتمال به وجود آمدن فرزندان معیوب و ناقص می باشد. گفته اند آمار نشان می دهد كه تعداد كودكان معلول و ناقص الخلقه و عقب مانده روانی و جسمانی، و مبتلای به بعضی بیماری های خونی و ناهنجاری های مربوط به استخوانها، و كوری توأم با حماقت و بعضی انواع جنون های جوانی و كوری و لالی، در بین ازدواج های فامیلی بیشتر از سایر ازدواج ها دیده می شود.

البته دانشمندان مدعی نیستند، كه وجود كودكان ناقص اختصاص به ازدواج های فامیلی دارد؛ زیرا در بین سایرین نیز فراوان مشاهده گردیده است ولی با مقایسه معلوم می شود كه در بین ازدواج های فامیلی نسبت به سایرین بیشتر است. و همچنین مدعی نیستند كه همه ازدواج های فامیلی به چنین سرنوشتی گرفتار خواهند شد؛ یا اینكه همه فرزندان این خانواده ها ناقص خواهند شد. زیرا ازدواج های فامیلی فراوان در اطراف خود مشاهده می كنیم، كه كودكان ناقص در بینشان نیست؛ یا اگر هست شامل همه فرزندان نمی باشد و محدود به یك فرزند است.

یكی از كارشناسان روانشناسی بنام ونوس الموتی در این مورد می نویسد: «مطالعات دانشمندان علم ژنتیك نشان می دهد كه خیلی از ازدواج های فامیلی موجب خواهد شد كه فرزندان این ازدواجها، عقب افتاده باشند. البته هر ازدواج فامیلی این نتیجه را نمی دهد، چنانكه هم اكنون میلیونها انسان سالم و شایسته در دنیا زندگی می كنند كه از ازدواج های فامیلی اند. در خیلی از كشورها قبل از هر ازدواجی سعی می شود آزمایش دقیق ژنیتكی از عروس و داماد بعمل آید كه با مثبت بودن نتیجه، این گونه ازدواج ها صورت می گیرد.»[1]

مشکل کجاست؟

دانشمندان وجود این نواقص را معلول بیماری های ارثی می دانند. و گفته اند: تعدادی از بیماریها در اثر توارث از پدران و مادران و اجداد به فرزندان منتقل می شود و عامل توارث را وجود ژن های معیوب و ناقص می دانند، كه در یكی از اجداد وجود دارد و به كودك منتقل می شود. ژن مخصوص گاهی به وسیله پدر، و گاهی به وسیله مادر، و گاهی به وسیله هر دو به فرزند منتقل می شود. در صورتی كه اگر این ژن مخصوص هم از طریق پدر و هم از طریق مادر به فرزند انتقال یابد، احتمال بروز شدت آن بیماری بیشتر خواهد بود.[2]

به هر حال تولید كودكان ناقص و معیوب در ازدواج های فامیلی گرچه یك احتمال بیش نیست، لیكن احتمالی است قوی و قابل توجه و بهتر است حتی المقدور از تحقق آن اجتناب گردد.

یکی از متخصصین می نویسد: هرگاه زوجین به علت داشتن اجداد مشترك، صاحب فرزندان بیمار شوند، جای تعجب نخواهد بود. زیرا احتمال اینكه هر دوی آنها هتروزیگوت (هم خون) باشند، به شدت افزایش می یابد. در این قبیل موارد اساس محاسبه احتمالات بر وجود ژن های نامطلوب اجداد مشترك گذاشته می شود. در اصطلاح علم ژنتیك نتیجه حاصل از ازدواج بین دو خویشاوند را هم خون گویند. لازم به ذكر است كه كلمه هم خون به هیچ وجه رابطه ای با گروه خون و امثال آن ندارد. بلكه منظور از هم خون همان هموزیگویت بودن یا خالص بودن فردی از نظر ژنتیكی است. پس به طور خلاصه لازمه هم خونی، در درجه اول خویشاوند بودن است و خویشاوندی نیز به كسانی گفته می شود كه جد یا اجداد مشترك داشته باشند.[3]

اما باید توجه داشت كه اسلام ازدواج خویشاوندی را منع نكرده، بلكه نمونه های بارز آن در طول تاریخ به چشم می خورد كه نه تنها زیانی متوجه فرزندان آنها نشده است؛ بلكه فرزندانی نیرومندتر از دیگران از ایشان متولد شده است. نمونه بارز این ازدواج خویشاوندی، ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ با حضرت زهرا - سلام الله علیها - است كه پسران ایشان مظهر صلح و قیام و به پا دارنده پرچم آزادی و انقلاب، و دخترانشان مشعل افروز راه شرم و حیا و روشنگر بزم قدس و تقوی و خطابه آفرینی بی همتا بوده اند.[4]

چه کار باید کرد؟

با توجه به آنچه كه ذكر كردیم و با توجه به مسلمات علمی و تاریخی لازم است چند نكته را متذكر شویم:

1. دكتر هانا استون و دكتر ابرام استون می گویند: «صفات جسمی و روانی اطفالی كه از والدین خویشاوند، مثل پسر عمو و دختر عمو یا پسردائی و دختر عمه بوجود می آیند، از لحاظ ارثی تابع همان قوانینی است كه در افراد غیر خویشاوند صادق است.» در صورتی كه اگر پدر و مادر خویشاوندی نزدیكی با هم داشته باشند، محتمل است كه انتقال صفات ارثی آنها به اطفالشان به مراتب بیشتر گردد و ژن مخصوص بیماری كه در یكی از اجداد وجود داشته، هم از طریق پدر و هم از طریق مادر به فرزند منتقل شود و در نتیجه كودك، ناقص و معیوب باشد. در صورتی كه این در ازدواج های غیر فامیلی كمتر است. ولی باید توجه داشت، كه اگر دو همسر، دارای هیچگونه بیماری ارثی در اجداد نبوده باشند، كمترین خطری برای آنها نخواهد داشت.[5]

2. این قانون ژنتیكی (وراثتی) كلیت ندارد، و شامل همه ازدواج های فامیلی نمی شود و نمی توان همه ازدواج های فامیلی را مردود و ممنوع دانست.

3. افرادی كه بخواهند چنین ازدواج هایی را انجام دهند، حتماً به جنبه پزشكی اش دقت كنند و آزمایش های لازم و دقیق ژنتیکی را انجام دهند و تا مطمئن نشوند كه از این نظر مشكلی ندارند، ازدواج نكنند.

4. آزمایش های ژنتیكی و پزشكی و هر كاری كه لازم است در این باره صورت گیرد، باید قبل از آن باشد كه در اثر مطرح كردن ازدواج، میان دختر و پسر، دلبستگی و علاقه ای به وجود آید و به هم امیدوار شوند. و قبل از آنكه مسئله خواستگاری آنان بین مردم پخش شود و سر و صدا ایجاد كند، باشد. اگر بناست در نتیجه آزمایشها، قضیه فیصله یابد و ازدواج صورت نگیرد، هر چه سریعتر تمام شود. چرا كه هر چه بیشتر طول بكشد، جدایی سخت تر می شود و دردسرهایی نیز به دنبال دارد.

5. آن ازدواج های فامیلی كه در بین خاندان پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ صورت گرفته مثل ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) و هیچگونه مشكلی به دنبال نداشته، علتهایی داشته كه یكی از آن علتها این بوده كه: آنان با علمی كه خداوند به آنان داده، باطن امور را می دانند و از اسرار غیب باخبرند و می دانسته اند كه این ازدواج ها برای آنان، مشكلی را به دنبال نخواهد داشت. پس نباید با استناد به عمل آن بزرگواران، این قانون مسلم ژنتیكی و پزشكی را نادیده گرفت.[6]

6. زمانی که از نظر مشاوره ژنتیکی و پزشکی مطمئن شدید، می توانید با خویشاوندتان ازدواج کنید؛ و شاید هم این ازدواج به صلاح تان باشد.

چنان که امام سجاد ـ علیه السّلام ـ می فرمایند: «كسی كه برای خدا و به خاطر صله رحم (با یكی از خویشان) ازدواج كند، آفریدگار جهان او را به تاج بزرگی مفتخر و سرافراز می نماید».[7]

منابع كمكی:

1. ازدواج های فامیلی و بیماری های ژنتیكی كودكان، علی اصغر سروری، اصفهان، دانشگاه علوم پزشكی اصفهان.

2. مشاوره ژنتیك، محمد علی مولوی و دیگران، تهران، كتیبه، شباهنگ، 1369.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، قم، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ سوم، 1372، ص150 به نقل از مجله دانشمند، سال شانزدهم، ش177، ص21.

[2] . انتخاب همسر؛ همان، ص148.

[3] . انتخاب همسر، همان، ص152 به نقل از مولوی، محمد علی، مشاوره ژنتیك در بیماری های ارثی، ص103.

[4] . صفری (زرافشان)، محمد علی، زن و شوهر در رابطه با انتخاب همسر و ازدواج، مشهد، شهید هاشمی نژاد، 1373ش، ج1، ص111.

[5] . همان، ص110.

[6] . مظاهری، علی اكبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ پنجم، 1375ش، ص224.

[7] . حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 14، ص 31، حدیث 6.

 

 

 

No
ثبت نظر
نام
متن
تقویم تاریخ
۴ ۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر

شماره سفارش

 

اوقات شرعی