مرتب سازی بر اساس:
تعداد نمایش در صفحه
۶ویژگی بارز قمربنی هاشم (علیه السلام) در ناحیه مقدسه

۶ویژگی بارز قمربنی هاشم (علیه السلام) در ناحیه مقدسه

1397/09/26
سلام بر عباس فرزند امیرمومنان که جان خویش را در راه برادرش داد از دیروزش برای فردایش توشه برگرفت، در راه برادر جانبازی کرد و خود را فدایش کرد، از او حفاظت و خود را سپر بلایش کرد، برای او آب آورد، دست هایش قطع شد... بهترین منبع برای شناخت شخصیت قمربنی هاشم عباس بن علی حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، سخنان امامان معصوم(علیهم السلام)... ادامه مطلب
چرا امام حسين عليه السلام در ماهی که جنگ حرام است جنگيد و چرا خواست الهی وقوع اين واقعه در ماه محرم بود؟

چرا امام حسين عليه السلام در ماهی که جنگ حرام است جنگيد و چرا خواست الهی وقوع اين واقعه در ماه محرم بود؟

1397/09/26
پيش از اسلام در ميان ماه های قمری چهار ماه (رجب، ذی القعده، ذی الحجه، محرم) حرام بوده که در آن بر طبق سنت حتی در جاهليت جنگ و خون ريزی حرام و پيکار در آن زشت شمرده می شد و هر قبيله ای هم که با هم جنگ داشتند، مانند: اوس و خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار می کردند، در اين چهار ماه متارکه می کردند، اسلام که يک دين اجتماعی... ادامه مطلب
مردم در جامعه شایسته 8

مردم در جامعه شایسته 8

1397/09/26
بسم الله الرحمن الرحیم ویژگی چهارم شخص غیور،  این است که باید دفاع از ارزش ها برای او ضرورت و اهمیت داشته باشد. حضرت امیر المؤمنین(ع) در آن نامه ای که به محمد ابن ابی بکر نوشتند: وَ أَنْ تُنَافِحَ عَنْ دِينِكَ وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ لَكَ إِلَّا سَاعَةٌ مِنَ الدَّهْرِ؛ بر تو واجب است که از دینت دفاع کنی، اگرچه از عمرت بیش از... ادامه مطلب
مردم در جامعه شایسته 7

مردم در جامعه شایسته 7

1397/09/26
بسم الله الرحمن الرحیم در برخی موارد به نام غیرت، سخت گیری هایی نسبت به خانواده انجام می شود در حالی که غیرت نیست. غیرت، مبتنی بر محبت است؛ ولی سخت گیری هایی که اتفاق می افتد مبتنی بر سوءظن( بدگمانی) است. سوء ظن، حرام است.  حضرت رسول(ص) فرمودند: إِنَّ اللهَ تَعَالَى حَرَّمَ مِنَ الْمُسْلِمِ دَمَهُ وَ مَالَهُ وَ أَنْ... ادامه مطلب
مردم در جامعه شایسته 6

مردم در جامعه شایسته 6

1397/09/26
بسم الله الرحمن الرحیم مؤلفه چهارم در ساخت جامعه شایسته بر مبنای اصل اخوت، مسأله غیرت است. غیرت، یک واکنش مبتنی بر محبت است. تا زمانی که انسان نسبت به چیزی محبت نداشته باشد نسبت به آن مسأله، واکنش غیرت را نشان نمی دهد. منشأ بی غیرتی، بی محبتی است. در بحث محبت، مُحِب داریم و محبوب. محب، آن کسی است که اظهار محبت می کند. محبوب، آن... ادامه مطلب
مردم در جامعه شایسته 5

مردم در جامعه شایسته 5

1397/09/26
بسم الله الرحمن الرحیم سومین مؤلفه اخوت، بحث حلم است. حلم یعنی نفس انسان به اطمینان و آرامشی برسد که در برخورد با ناملایمات از غضب باز بماند و خشمگین نشود. حلم با کظم غیظ تفاوت دارد. در کظم غیظ، شما خشمگین می شوید اما خشمتان را بروز نمی دهید. اما در حلم شما اصلاً غضبناک نمی شوید. دانشمندان اخلاق در تعریف حلم می گویند: ضَبطُ... ادامه مطلب
مردم در جامعه شایسته 4

مردم در جامعه شایسته 4

1397/09/26
بسم الله الرحمن الرحیم مؤلفه دوم اخوت، سخاوت است. «سخاوت یعنی انسان در موارد لازم به طور شایسته، دست و دل بازی کند و از امکانات مادی و معنوی خودش، دیگران را بهره مند سازد». امام صادق(ع) می فرمایند: السَّخِيُّ الْكَرِيمُ الَّذِي يُنْفِقُ مَالَهُ فِي حَقِّ اللهِ؛ سخی، انفاق کننده ای است که مالش را در یک جای لازم و به... ادامه مطلب
شیوه عزاداری در ماتم شهادت سیدالشهداء (ع)

شیوه عزاداری در ماتم شهادت سیدالشهداء (ع)

1397/09/26
مواردي را از روايات و تاريخ بيان مي کنيم که گوياي سيره اهل بيت در عزاداري امام حسين (ع) است. 1- هنگامي که چشم زنان به کشتگان افتاد شيون کردند و بر صورتشان زدند.‏ « فَلَمّا نَظَرَتِ النِّسوَةُ إلى القَتلى صِحنَ وَ ضَرَبنَ وُجَوهَهُنَّ »  [بحار الانوار،ج45،ص 58] 2- هنگامي که علي بن الحسين زين العابدين (ع) و خانواده اش بر يزيد... ادامه مطلب
مردم در جامعه شایسته 3

مردم در جامعه شایسته 3

1397/09/26
بسم الله الرحمن الرحیم اولین مؤلفه ایجاد اصل اخوت، احسان است. احسان گاهی نسبت به خداوند است و گاهی نسبت به خلق مطرح می شود. جهت اول، این است که ما بخواهیم نسبت به خداوند محسن باشیم. خداوند هر فعلی را نمی پذیرد اگرچه زیبا باشد. فعل علاوه بر حُسن فعلی باید دارای حُسن فاعلی هم باشد. یعنی هم عمل زیبا باشد و هم انجام دهنده، آن را زیبا... ادامه مطلب
مردم در جامعه شایسته 2

مردم در جامعه شایسته 2

1397/09/26
بسم الله الرحمن الرحیم به دین مبین اسلام که مراجعه می کنیم مبنای صحیح برای ارتباط بین افراد جامعه را مسأله اصل اخوت دینی قرار می دهد. در جامعه ای که مبنای ارتباط، اصل اخوت باشد و برادری دینی باشد، این جامعه را کالجسم الواحد می دانند. از آن، یک صدا در می آید. در جامعه، وحدت وجود دارد.  از حضرت صادق(ع) نقل شده است که به جناب ابوبصیر... ادامه مطلب
تعداد نمایش در صفحه
برای اطلاع از فروش ویژه و محصولات جدید در خبر نامه عضو شوید:
فروشگاه اینترنتی موسسه نورالزهرا (س)
موسسه فرهنگی نورالزهرا (س)
logo-samandehi